Tuesday, April 12, 2011

DANA HAJI JASMAN

>> Petikan artikel Dalam Harian Metro Sabtu, 9 April 2011 oleh Mohd Ibrahim Muhaamad Hafis Nawawi dan Siti Na'imah Mohamed.

Kuala Lumpur: Satu sindiket pelaburan palsu bukan saja dikesan 'menjual agama' sebagai aset untuk memperdaya mangsa, sebaliknya mendakwa 'projek pelaburan' yang dijalankan mereka 'rahsia kerajaan' selain hanya dibenarkan golongan Muslim. 

Sindiket penipuan pelaburan dikenali sebagai 'Dana Haji Jasman' mula bergiat aktif sejak 2007, selain mengaut keuntungan dipercayai mencecah jutaan ringgit sepanjang tempoh berkenaan selepas memperdaya ratusan mangsa terutama penduduk johor dan kini mula menular ke kuala lumpur serta beberapa negeri lain di semenanjung. 

Difahamkan, kini pelaburan ala perniagaan jualan langsung berbilang tingkat (MLM) itu tidak menetapkan nilai  minimum atau maksimum sebaliknya menjanjikan setiap pelaburan bermula RM1 akan diberikan pulangan RM1,000 dalam tempoh tertentu

Biarpun konsep pelaburan ini seakan-akan sama seperti MLM, sindiket terbabit 'menjual agama' kerana setiap pelaburan dipaksa menandatangani surat akuan bersumpah selain 'berbaiah' dan berjanji tidak menggunakan wang itu kepada jalan yang salah termasuk emmbeli pokok.

Malah, ahli kumpulan sindiket terbabit menggelar diri mereka sebagai 'kadi' dan 'pegawai agama' selain melakukan penerangan di lokasi tumpuan golongan Muslim terutama di Masjid dan surau.

Jurucakap Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SSM) berkata, sehingga kini pihaknya belum menerima laporan terperinci mengenai ahli kumpulan sindiket yang terbabit dalam skin pelaburan itu. 

"Malah, SSM mengumpul maklumat orang ramai selepas beberapa aduan diterima daripada mangsa terutama penduduk Johor.

"Pendedahan ini dilakukan biarpun SSM belum menerima laporan terperinci jumlah sebenar pelaburan dan kerugian mangsa kerana SSM tidak mahu lebih ramai mangsa terpedaya," katanya ketika ditemui disini, semalam.

Mencerita taktik kumpulan terbabit, jurucakap SSM berkata, mereka pergi ke kawasan tumpuan Muslim seperti masjid dan surau sebelum memperkenalkan diri sebagai 'kadi' atau 'pegawai agama'.

"Malah, ada kalanya kumpulan terbabit melakukan 'ceramah' di hotel selepas melakukan hebahhan di surau atau masjid mengenai pelaburan berkosepkan Islam," katanya.

Menurutnya, dalam 'ceramah' berkenaan kumpulan terbabit mendakwa dana itu milik kerajaan dan dikhaskan kepada Muslim serta perlu dirahsiakan daripada penganut agama lain.

"Setiap pelaburan RM1 dijanjikan pulangan RM1,000 dalam temph tertentu selain tiak dibenarkan untuk berbelanja di jalan yang salah termasuk membeli rokok. 

"Kebijaksanaan kumpulan ini memanipulasi agama untuk meyakinkan mangsa terutama golongan Muslim daripada setiap peringkat menyebabkan ramai individu menyertai pelaburan berkenaan, Malah, mangsa bukan saja penduduk kampung berusia 50-an yang dipanggil 'pak cik' sebaliknya terdapat kakitangan kerajaan dan golongan profesional yang menjadi mangsa.

"Malah, maklumat yang kami peroleh mengatakan ada seorang individu melabur wang simpanan miliknya RM100,000 sebelum kumpulan tersebut menghilangkan diri," katanya.
Katanya, dia menasihatkan orang ramai supaya lebih berhati-hati sebelum melakukan pelaburan dalam mana-mana skim kerana kebanyakannya menipu.

"Oran ramai boleh membuat rujukan dengan pihak SSM atau Bank Negara terlebih dahulu sebelum melakukan sebarang pelaburan bagi memastikan mereka melabur dengan individu yang benar. Untuk menjadi orang kaya, sepatutnya masyarakat lebih bijak kerana untuk sampai ke tahap itu bukan sesuatu perkara mudah,"katanya.

Sehubungan itu, mangsa atau orang ramai yang mempunyai maklumat skim terbabit diminta menghubungi SSM di talian 03-62048999 atau emel kepada aduan@seccom.com.my.

Pengarah Jabatan Siasatan jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan berhubung skim pelaburan terbabit dan memberitahu siasatan lanjut dilakukan.

Sementara itu, Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata perbuatan mereka itu satu pembohongan dan dosa besar.

"Orang ramai dinasihatkan jangan terpedaya dengan golongan terbabit yang mengaku kotoh agma selagi latar belakang mereka tidak diselidiki sebelum menyerahkan wang kepada individu terbabit," katanya ketika dihubungi, semalam.

Tambahannya, pelaburan yang dijalankan kumpulan terbabit haram kerana menipu orang ramai selain mengingatkan masyarakat kepada pihak lebih arif sebelum menyertai sesuatu pelaburan.

3 comments:

X paham!!!! said...

apa cer?dah habis siasat ke?belom habis lagi.macam-macam janji ditaburkan,dari 1 tarikh ke 1 tarikh diberikan,dari sebulan jadi bertahun.kepada yang kononnya leader yang bertudung litup,jangan gadai nama islam.kenyanglah ko makan duit orang.
sila siasat leader yang kononnya alim sangat duduk di kampung melayu,johor

mencari penjelasan said...

Kepada pihak yg bertanggungjwb,sila berikan penjelasan tentang kenyataan ya tertera...harap maklum...

Riz Kazuya said...

Nasib aku x melabur atas nasihat bini aku sbb dulu aku baca kosmo tertarik dgn tawaran pakej dia bgi pastu aku call org ni nama dia Lyn dan aku pegi tmpt tu kt wangsa walk tgkt 3 dan aku ckp nk tgk kontrak tu..tau x mcmna...???mcm kertas A4 resume 3keping sebiji mcm kertas kosong bkn nyer buku pastu aku tanya...mcm ni ker ko punya kontrak.....!!!!!pastu dia ckp x perlu risau ada cop lawyer smua dan aku tgk kontrak mcm x offical .Tpi dlm hti still nk melabur...hehe duit punya pasal dan lepas balik aku hmpir nk gi atm kuar duit 1500,dlm perjalanan aku call bini aku citer psl hal ni...dia ckp mne ada melabur sbln dua dpt duit dan syrkt tu bru bukak blm stable lgi...dlm hti aku btol jgk..???gaduh2 punya gaduh last2 x jdi.....selang sthun lebih aku bukaklah google.....taiplah bio..pastu dia kuarlah megaherbs bioextreme penipu!!!!!!! aku baca ada jgk yg simpati kena tipu....so kpd smua yg nk melabur hti2 xde jln yg senang .....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...